mammamy

Alla inlägg under februari 2011

Av My - 28 februari 2011 21:26

Idag har jag och Matilda bakat mockarutor till dopet. Eftersom jag inte tycker om choklad så vet jag inte ens om dom är dugliga att bjuda på. Jag får helt enkelt lita på Matilda och Mattias som var provsmakare ;)

I morgon kommer Matilda och Sara hit, då blir det att baka en till plåt mockarutor och en jävla massa hallongrottor. Jag ska nog passa på att göra en "provtårta" på min enda lediga dag innan dopet, måste ju se om jag är kapabel till att göra dom där converseskorna som jag skrev om tidigare. Dessutom har Elvira namnsdag i morgon och då är hon värd en tårta :)


Sara och Mattias har varit här idag också, jag har nålat upp en tunika åt Sara som hon vill ha uppsydd till dopet.

Mattias och Mattias snickrade ihop en ramspänd projektorduk som ska upp på våran vägg så fort vi får hem takfästet som Mattias har beställt.

Så då byter vi ut klumpen i sovrummet mot 42an vi har i tv rummet.


  

OBS BILDEN ÄR STULEN. MEN DEN BLIR LIKADAN


Nej nu måste jag sy Saras tunika innan klockan blir allt för mycket!






Emanuel 5år ifrågatätter Elviras seluliter på rumpan

- Varför är hon så knölig i rumpan för då?



Av My - 26 februari 2011 19:26

Lugnet efter sormen!!


Jag har spenderat en heldag med Matilda och våra små mirakel Elvira och Tindra. Och jag kan ju säja att inget har gått våran väg idag!


Först var vi på kopolen och kikade lite. Eftersom jag inte viste hur mycket pengar det fanns på kortet så skulle jag föra över pengar från ett konto till ett annat. Men då självkart hade internet på mobilen fuckat ur, så jag fick snåla mig igenom shoppingrundan :P Efter att ha tillbringat några timmar på kupolen, så bestämmde vi oss för att åka iväg till nån mataffär och storhandla.

När vi packat in oss och ungarna i bilarna och jag startar bilen så står det "låg kylarvätskenivå" på displayen. Jag går ut och kikar under huven och ser att det är helt tomt i behållaren. Matilda ringer Johan W och frågar hur långt man tar sig med tom behållare, han säjer att vi kan åka till biltema eftersom det är så kort bit. Vi smyer oss dit med bilarna eftersom motorn inte få bli varm.

Väl framme på biltema ringer jag Mattias eftersom jag inte vet vad det ska vara för glykol, men han hör självklart inte när jag ringer eftersom han är på hockey. Så jag frågar om hjälp inne på biltema. Dom frågar va jag har för reggnummer, men det kan jag ju såklart inte, så jag spriner ut och kikar det.

När jag kommer in och han slår in reggnummret i datan så står det att man ska titta i handboken som hör till bilen. Men eftersom Mattias hade tagit in den i lägenheten och glömt lägga tillbaka den i bilen, så kan jag inte det.

Han på biltema säjer att han inte kan hjälpa mig sålänge jag inte vet vad det är för färg. Jag går ut till Matilda som står utanför med barnen och väntar på mig. Vi kikar i behållaren och försöker komma fram till vilken färg det är, men det är så lite att det är omöjligt att se om de är grönt eller blått.

Efter ett tag tar ja ett mc-donalds sugrör och "slangar ur" behållaren, när vi har fått ihop tillräckligt mycket i konstaterar vi att det är blå glykol.

Jag springer in på biltema, men självklart har dom inte färdigblandad kylarvätska. Så killen som jobbar där, går och fyller upp en hink med vatten :P

När jag väl har fyllt påkylarvätskan och sprungit in med hinken igen, så kan vi ääntligen åka vidare hem till mig för att föra över pengar.

Matilda väntar utanför med barnen medan och springer upp i lägenheten och för över pengar.


När vi tillslut är framme vid ica maxi, bestämmer vi oss för att fixa självskanning så att det ska gå fortare för oss att handla. Klockan var ju redan över 5 och ungarna ska ha gröt vid 6 halv 7. Men när vi kommer fram till kassan kommer jag på att mitt legg ligger kvar i bilen, så jag springer ut och ska hämta det eftersom man måste ha det om man ska skaffa självskanning.

Tror ni inte på fan att jag har glömt körkortet hemma.


Jag kommer in igen och vi börjar handla. När vi äntligen börjar släppa stressen och pusta ut, så upptäcker jag att Elviras mössa som jag hade knytit fast i vagnen är borta.. suck!

Så vi börjar springa runt i affären och leta efter mössan, vi hittar den tillslut där Matilda fixade självskanningen.


Herregud vilken stressig dag! Och inte nog med det så vägrar Elvira sova! Jag vet inte hur många ggr jag har gått in till henne under detta inlägg!

Nu ska jag lägga ifrån mig datorn och njuta av lugnet!!


Btw, jag missade även en akuktion på tradera idag som jag har väntat på i nästan en vecka, jag ville värkligen vinna den. Och skulle kunna betala hur mycket som helst för de :/

Av My - 24 februari 2011 19:34

Idag tog jag med mig min lilla familj på en runda på kupolen igen. Jag provade skjortan/tunikan eller vad man nu ska kalla de, jag är fortfarande lite osäker på om jag vill ha den på dopet eller om jag ska fortsätta mitt desperata letande. Men jag hängde iaf undan den för det fanns bara en kvar i min storlek. Så i morgon ska jag ta med mig mamma på en shopingrunda och eventuellt köpa den, om jag inte hittar nått bättre förstås.


  


  

Av My - 23 februari 2011 18:46

Jag har hittat på ritning på ett par skitsöta conversskor i marsepan. Så jag ska försöka mig på att slänga ihop en prinsesstårta med dom på toppen, och bjuda på till dopet. Men ni som ska på dopet ska inte räkna med att den kommer stå på bordet, för det beror helt på om jag får till den lika fint som på bilden :P

Jag ska göra en provtårta i veckan som kommer, för att se om ens är nån idé att jag står och jävlas med det dan innan dopet ;)


  


Jag uppdaterar med bilder när jag är klar, oavett resultat ;P

Av My - 23 februari 2011 14:13

Idag har jag och Sara varit hem till Matilda B och hälsat på en sväng. Vi käkade bullar och snackade skit :P Tindra var på dagis, så det var lugnt i stugan. Det var ju lite synd, för det var över en vecka sen jag träffade Tindra. Men jag får ta med mig Mattias och hälsa på dom nån dag :)

Efter att vi hade varit hos Matilda åkte vi till dollar store och köpte våtservetter och lite annat bra och ha grejer!


Ajaa ska jag vara lite social med Sara :)


Av My - 22 februari 2011 00:07

Förlossningsberättelse

 

Idag bjuder jag på min förlossningsberättelse sådär 7månader efter själva förlossningen, men aja vafan jag har inte haft tid och ork att skirva ihop nån fören nu.

 

Allt började tisdagen den 28 juli 2010, jag och Mattias skulle in på överburenhetskontroll på spesialistmödravården i Falun eftersom jag var i v 42+0 och alltså gått 2 veckor över tiden.

Vi skulle vara där kl 11, så vi åkte hemmifrån halv 11. När vi skulle åka sa jag

- Det kanske är lika bra att vi tar med bb-väskan, man vet ju aldrig!

Mattias tyckte det var lika bra han också, så vi slänge in väskan och oss själva i bilen och åkte mot Falun. När vi satt i bilen började jag bli sjukt nervös och sa

- Tänk om dom vill sätta igång mig idag istället för på fredag!

 

Väl framme i Falun parkerade vi bilen och trasckade upp till specmvc. Vi satte oss i väntrummet, efternån minut kom det en barnmorska som sa mitt namn och bad oss följa med. Hon tog med oss till ett rum, ställde några frågor som jag inte kommer ihåg. Efter det gjorde hon en gynundersökning på mig och konstaterade att jag var öppen 2 cm, vilket jag hade varit i över en vecka så jag blev lite förvånad att det inte hade hänt nånting på en hel vecka.

Efter gynundersökningen satte ctg på mig för att mäta verkarna och kolla hjärtljudet. Jag blev helt fachinerad över att den där apparaten kunde veta när jag hade ont :P

Efter en halvtimme med ctg gick barnmorskan ut och pratade med min kolega,

när hon kom tillaka sa hon..

 

Bm -Jaha, när vill du bli igångsatt då?

Jag -Eeh ..

Bm -Idag, imorgon eller..

Jag (tittar frågande på Mattias) -Vadå nu?

Bm -Ja jag måste bara se om det finns nått ledigt rum på förlossningen.

Jag -Får jag tänka lite?

Bm -Javisst! Prata igenom det lite, så kommer jag tillbaka om ett tag.

Jag -Okej!

 

Jag och Mattias kom fram till att var lika bra att göra det samma dag eftersom jag inte skulle kunna sova nått på natten om jag skulle bli igångsatt dagen efter och då skulle jag ju vara helt slut. Men jag ville iaf få en timme att hämta andan och få lite mat i magen innan de skulle sätta igång mig.

Vi blev inkallade till ett annat rum för att göra ett ultraljud. Det var helt underbart att titta på skärmen och tänka att, shit snart är hon äntligen här! :)

 

Efter ultraljudet drog vi iväg till amerikan take away och käkade pizza. Vi passade på att ringa dom närmaste och berätta att vi troligtvis skulle bli föräldrar idag :)

När vi kom tillbaka till specmvc blev vi guidade till förlossningen, där dom visade in oss i ett rum.

Dom satte på mig ctg igen och kollade hur mycket jag var öppen, fortfarande 2 cm.

 

Kl 13.30 tar dom hål på hinnorna så att vattet går. Stax efter det kommer en ny barnmorka in och presenterar sig och berättar att hon ska ta över och förhoppningsvis förlösa mig.

 

Jag har fortfarande inga påtagliga värkar, bara molnande verk som jag gjorde redan innan jag skrevs in. Men vid 17tiden börjar värkarna bli mer påtagliga och jag börjar gå runt i rummet för att skynda på det hela lite, vilket verkade funka. Vid 18.30 klarar jag inte av att stå upp längre.

Vid halv 19 ber jag om lustgas som blir min bästa vän rensten av förlossningen.

 

19.30 Mattias provar lustgasen :P

  

 

Kl 20 håller värkarna i sig i 2 minuter och jag andas lusgas som en tok :P Den hjälper ju inte mot smärtan, men jag tyckte det var lättare att slappna av med lustgasen.

Dom gjorde en ny koll och konstaterade att jag var öppen 3-4 cm. Suck tänkte jag, 6-7 cm kvar!

  

Klockan 21 har jag så jäkla ont att jag trots min sprutfobi börjar överväga om jag vill ha eda (ryggbedövning) iaf. Vi diskuterar det ett tag och det slutar med att jag vill ha eda. I samma veva som narkoslägaren sätter eda så kommer det in en läkare och en barnmorska och byter av, dom presenterar sig som Lena och Pia. Jag som är ganska väck i skallen av smärta och lustgas börjar småfnissa eftersom jag hade tittat på svenska hollywood fruar nån dag innan, och tyckte att barnmorskornas namn Lena och Pia påminnde och Lena och Päjvi :P

 

Eda´n började värka ganska fort och var helt underbar! Jag kände knappt nån smärta alls, utan bara ett enormt tryck neråt. Dom gör en ny undersökning och nu är jag öppen 4-5 cm.

Mattias som har varit underbar hela tiden börjar se ganska trött ut och jag säjer åt honom att passa på att sova en stund eftersom det kommer att dröja innan det är dags att krysta. Jag hinner även slumra till nån minut själv.

 

Men efter ett tag kommer smärtan tillbaka och är värre än innan!

Strax efter 12 börjar jag få en krystkänsla, kroppen trycker på och jag kan inte hålla emot. Jag ringer på klockan, men låter Mattias sova vidare.

Nu är jag öppen 6 cm och Pia "masserar" vid livmodertappen för att skynda på det lite. Det gör skit ont, men jag låter henne fortsätta eftersom jag vill få ett slut på det snart! En halvtimme senare har jag öppnat mig 2 cm till och är nu öppen 8cm.

 

Strax innan 4 böjar det riktiga krystningsarbetet och det börjar bli hög tid att väcka Mattias, som flyger upp med ett ryck :P

Efter ca 1 timmes krystande och fortfarande ingen bebis så frågar Pia hur jag känner angående sugklocka. Jag blir lite ställd eftersom jag inte vet vad det är för risker med sugklocka. Jag hade ju inte alls räknat med det och är inte det minsta påläst om det.

Men efter att hon berättat att det inte är bra för barnet att hålla på förlänge och att vi måste ha ut henne snart, så går jag med på sugklocka.

Pia går ut för att hämta läkaren som ska hjälpa till med sugklockan, men hon är upptagen och kommer så fort hon kan.

 

Efter ytterliggare en halv timmes krystande kommer läkaren in.

Jag är då så slut av amärta och krystande att jag somnar mellan värkarna!

05.43 sätter hon fast sugklockan och drar i nästa värk sammtidigt som jag krystar. Men inget händer, så dom bestämmer sig för att lägga ett snitt i nästa värk.

Nästa värk kommer och jag krystar sammtidigt som den ena klippen och den andra drar ut henne i ett svep. Fyfan va ont det gjorde! Nu kom även mitt första och enda skrik :P

 

05.47 får jag upp Elvira på bröstet och både jag och Mattias börjar gråta av lycka! Hon var och är verkligen helt perfekt! Mattias klipper navelsträngen och vi njuter av våra första minuter som föräldrar!

  

 

Efteråt sa Pia att det var dom sämsta verkarna hon sett. Hon sa att dom var kraftiga men att dom inte hjälpte till att trycka på och att det var där för hon inte kom ut själv. Hon sa att det blev så eftersom jag blev igångsatt och att det inte var en naturlig förlossing, kroppen var inte riktigt med i matchen!

Av My - 21 februari 2011 23:55

Jag var precis in till Elvira och tittade så hon andades, då slogs det mig hur stor hon har blivit! Jag tycker det känns som igår som jag låg inne på förlossningen och krystade och nu är hon över ett halvår, helt sjukt va tiden går fort när man får barn! Det gäller värkligen att ta vara på tiden!


Av My - 21 februari 2011 19:46

Premiär bloggning på mobilen!Jag har precis nattat Elvira efter en runda på kupolen. Mattias skulle leta efter en jacka och jag skulle leta efter ett kläning/tunika till dopet. Nu tror jag äntligen att jag har hittat en lång rosa skjorta som jag skulle kunna tänka mig att ha, vi får se. Jag ska till kupolen och shoppa lite på fredag, om jag inte har hittat nått annat innan dess så blir det den.

Omröstning

Hur hittade du hit?
 Bloggplatsen
 Facebook
 Blimamma
 Nån annas blogg
 Google
 Annat sätt

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards